قرارداد

نمونه قرارداد مضاربه با موضوع تولید و فروش آرد گندم

نمونه قرارداد:

قرارداد مضاربه با موضوع تولید و فروش آرد گندم

در این قرارداد، فردی برای خرید گندم به منظور آرد کردن و فروش آن نیاز به تامین سرمایه داشته است، به این منظور با فرد دیگری در قالب عقد مضاربه وارد معامله شده است، ولی از آنجا که طرف سرمایه گذار برای تضمین اصل سرمایه و سهمش از سود مطالبه تضمین مناسب نموده است، مضارب خودرو خود را نیز ضمن همین عقد در رهن مالک (سرمایه گذار) قرار داده است.

اصولا در نظام حقوقی ایران اصل آزادی قرارداد ها پذیرفته شده است، و اشخاص می توانند حتی بدون رعایت قالب عقوقد معین به هر شکل که بخواهند قرارداد خود را با رعایت شرایط اساسی صحت معاملات تنظیم کنند، در عین حال حتی اگر قرارداد در قالب عقود معین هم واقع شود مانعی برای ترکیب چند عقد معین دیده نمی شود و می توان عقود معین دیگر را به عنوان شرط ضمن یک عقد دیگر و یا به موازات آن و به صورت یکجا منعقد کرد.

شالوده اصلی این قرارداد همان عقد مضاربه است، ولی در مادۀ شش برای تضمین بازپرداخت اصل سرمایه و سهم سود سرمایه گذار تعهد به انجام عقد صلحی خارج از بدنه قرارداد مضاربه واقع شده است و برای تضمین اجرای این تعهد در مادۀ 7 قرارداد طی عقد رهن خودرو مضارب در رهن مالک قرار داده شده است.

 

به نام خدا

ماده یک) طرفین قرارداد :

این قرارداد بین آقای … به عنوان طرف اول و آقای … به عنوان طرف دوم، با تفصیل و شرایط ذیل به صیغه شرعی منعقد گردید.

تبصره1: نشانی اعلام شده از سوی طرفین طبق ماده 1010 قانون مدنی اقامتگاه قانونی ایشان خواهد بود و هر‌گونه اعلام و ابلاغ به این نشانی در هر حال به منزله ابلاغ به مخاطب و اطلاع او خواهد بود.

تبصره2: هرگونه اعلام و ابلاغ از طریق پیامک به شماره تلفن همراه اعلام شده از سوی طرفین این قرارداد واجد همه آثار حقوقی ابلاغ و به منزلۀ اطلاع مخاطب خواهد بود و طرفین مکلف هستند هر نوع تغییر در شماره تلفن همراه خود را فورا اعلام نمایند و الا ایرادی از این حیث مسموع نخواهد بود.

ماده دو) عقد مضاربه:

عقد مضاربه به صیغه شرعی بین طرف اول به عنوان مالک و طرف دوم به عنوان مُضارب با موضوع خرید گندم و آرد کردن و فروختن آن در کارخانه … با مدیرعاملی مضارب، و تقسیم سود حاصله متناصفا بین مالک و مضارب طبق شرایط این قرارداد منعقد گردید.

ماده سه) سرمایه:

مبلغ … ریال است که نقدا فی المجلس به مضارب پرداخت شد.

ماده چهار) مدت مضاربه:

مدت مضاربه از تاریخ … به مدت یک ماه تمام خورشیدی خواهد بود که پس از آن با تصریح و اذن کتبی مالک قابل تمدید خواهد بود.

ماده پنج) شرایط عقد مضاربه:

1- مضارب می تواند در مدت مضاربه با سرمایه گندم خریداری و آرد کند و به قیمت آزاد نقدا در بازار بفروشد، اگر نسیه فروخت ضامن است.

2- مضارب ضامن تخلف از مقررات و قوانین دولتی در مورد خرید و فروش گندم و آرد است و باید با رعایت مقررات گندم خریداری و آرد تولیدی را بفروشد.

3- مضارب ضامن اصل سرمایه و حصه سود مالک نیست مگر تعدی و تفریط کند.

ماده شش) عقد صلح:

ضمن عقد خارج لازم صلح که به صیغه شرعی بین طرفین قرارداد منعقد شد، مضارب به نحو لازم و قطعی متعهد شد که در صورت تلف یا نقصان سرمایه و حصه سود مالک از مال خود در پایان مدت مضاربه برابر سرمایه بعلاوۀ … ریال در برابر یک سیر نبات به مالک صلح نماید، در صورت تخلف مضارب از انجام صلح وجه التزام به میزان ماهانه … ریال تا زمان انجام صلح و تادیه کل مبلغ تعیین گردید.

ماده هفت) عقد رهن:

مضارب برای تعهد خود در انجام صلح موضوع مادۀ قبل یک دستگاه خودرو … به شماره … را به رهن مالک داد، عین مرهونه به قبض مرتهن داده شد و پس از مضی لمحه ای به تصرف راهن داده شد که در مدت قرارداد مجانا استفاده کند، راهن ضامن نقص و تلف عین مرهونه است ولو ناشی از فعل ثالث و یا قوه قاهره، راهن متعهد است شخصا عین مرهونه را در مدت رهن بیمه بدنه و شخص ثالث کند، ضمنا مالک وکیل و وکیل در توکیل برای فروش و استفاده از قیمت عین مرهونه برای استیفاء اصل تعهد مذکور و وجه التزام گردید، مضارب حق عزل وکیل و ضم وکیل به او را ضمن عقد خارج لازم از خود ساقط نمود، مضارب متعهد شد ظرف دو روز پس از انعقاد قرارداد جهت تنظیم سند رسمی رهن و وکالت فروش در دفترخانه اسناد رسمی با اعلام مالک حاضر شود.

ماده هشت) حل اختلاف:

طرفین ضمن عقد خارج لازم شرط نمودند کلیه اختلافات ناشی از اجرا یا فسخ و انفساخ و بطلان این قرارداد (در عقد مضاربه و یا سایر عقود و شرایط ضمن این قرارداد) راجع به داور واحد مرضی الطرفین باشد که آقای سیاوش هوشیار حسینی وکیل پایه یک دادگستری به عنوان داور مرضی الطرفین تعیین گردید.

تبصره1- پرداخت دستمزد داور و هزینه های داوری از جمله کارشناسی و … و همچنین اجرای رای داور به عهده طرف متخلف از قرارداد است.

تبصره2- طرفین داور را به عنوان حکم در تعیین سود و حصه و بررسی و اظهار نظر در سایر مسائل مالی و محاسباتی تعیین نمودند و داور می تواند اسناد و محاسبات را بررسی و اظهار نظر کند که نظر اعلام شده قطعی و غیر قابل اعتراض است.

تبصره3- ابلاغ زمان و مکان جلسات داوری و همچنین رای داوری از طریق ارسال پیامک به شماره تلفن همراه اعلام شده طرفین در این قرارداد انجام می شود و معتبر است، طرفین سه روز پس از ارسال پیامک برای مراجعه و دریافت نسخه ای از رای داوری مهلت دارند، در صورت عدم مراجعه در حکم ابلاغ و معتبر است.

ماده چهار) اسقاط کافه خیارات:

طرفین قرارداد در همه اجزا و عقود ضمن این قرارداد کافه خیارات اعم از خیار غبن ولو فاحش را اسقاط نمودند.

ماده نه) تعداد نسخ قرارداد:

این قرارداد در هشت ماده و در 2 نسخه که هر دو در حکم و دارای اعتبار واحد می‌باشند تنظیم و پس از مطالعۀ دقیق و فهم کلیه الفاظ و اجزای آن امضاء و یک نسخه به هر یک از طرفین تسلیم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا