اعتراض به رای کمیسیون تجدیدنظر حل اختلافات گمرکی در دیوان عدالت اداری
مرجع صالح رسیدگی به اختلاف گمرکی
طبق ماده ۱۴۴ قانون امور گمرکی، مرجع رسیدگی به اختلافات گمرکی در تشخیص تعرفه، ارزش کالا، جریمه ها (به غیراز موارد قاچاق گمرکی)، قوه قهریه (فورس ماژور) و مقررات گمرکی، کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی است.
اعتراض به رای کمیسیون بدوی اختلافات گمرکی
طبق تبصره ۴ ذیل ماده ۱۴۴ همین قانون، رأی کمیسیون بدوی رسیدگی به اختلافات گمرکی در مواردی که مبلغ مابه التفاوت اختلاف بین نظر گمرک و مورد قبول مؤدی و یا ارزش گمرکی کالا، بیش از پنجاه میلیون ریال باشد ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ رأی کمیسیون بدوی قابل اعتراض در کمیسیون تجدید نظر اختلافات گمرکی موضوع ماده ۱۴۶ قانون است.
شکایت از رای کمیسیون تجدیدنظر اختلافات گمرکی در دیوان عدالت اداری
با این حال رای کمیسیون تجدیدنظر اختلافات گمرکی هم طبق تبصره ۴ ذیل ماده ۱۴۶ قانون امور گمرکی مصوب ۱۳۹۰، ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ، قابل شکایت در دیوان عدالت اداری است.
نمونه لایحه شکایت از رای کمیسیون حل اختلاف مالیاتی
در ادامه لایحه ای که در تکمیل شکایت از رای کمیسیون تجدیدنظر اختلافات گمرکی به شعبه دیوان عدالت اداری تقدیم شده است را می خوانید:
به نام خدا
ریاست محترم دیوان عدالت اداری
احتراما پیرو اعتراض تقدیمی نسبت به رای شماره … مورخ ۱۴۰۲/۱/۲۷ کمیسیون تجدیدنظر اختلافات گمرکی، موارد تکمیلی به شرح ذیل به استحضارعالی می رسد:
به طور خلاصه به شرح دادخواست تقدیمی، اختلاف موضوع پرونده مربوط به تشخیص نوع کالای موضوع اظهارنامه کوتاژ شماره … می باشد، به این صورت که گمرک آستارا کالا را «لپه نخود فرنگی با نام علمی Pisum Sativum» ذیل شماره ۰۷۱۳۱۰۹۰ تعرفه طبقه بندی تشخیص داده است.
این در حالی است که حسب اظهارنامه کوپاژ و سایر اسناد، کالا «لپه نخود» و مشمول شماره ۰۷۱۳۲۰۱۰ تعرفه طبقه بندی می باشد.
لازم به توضیح است که اساسا نام لاتین «نخود» اعم از فرنگی و سنتی Pisum Sativum می باشد و تفکیک گمرک محترم آستارا از این حیث اساسا صحیح نبوده است.
پس از اعتراض این شرکت به تشخیص گمرک آستارا درباره ماهیت کالای اظهار شده، ظاهرا مراتب از سازمان جهاد کشاوری استعلام شده و کمیسیون بدوی رسیدگی به اختلافات گمرکی بر اساس همین اظهارنظر اقدام به صدور رای کرده است.
این در حالی بوده که در مراجعه نماینده این شرکت به سازمان جهاد کشاورزی صریحا اعلام شده است که اعلام نظر به جهت فقدان امکانات فنی آزمایشگاهی، صرفا بر اساس بررسی چشمی ظاهر نمونه ارسالی از گمرک صورت گرفته و هیچ بررسی فنی و آزمایشگاهی در این باره انجام نشده است.
این شرکت سپس به نحو مفصل به رای کمیسیون بدوی اعتراض کرده است و محور و مبنای اعتراض هم درخواست صدور قرار بررسی دقیق علمی و آزمایشگاهی نمونه کالای اظهار شده بوده است.
با این حال کمیسیون محترم تجدیدنظر اختلافات گمرکی، بدون توجه به مبنای اعتراض این شرکت، بر خلاف ماده ۲۱۵ «آییننامه اجرایی قانون امور گمرکی» که تاکید دارد کمیسیون ها باید جهات موضوعی و حکمی را «به طور دقیق ملاک صدور رأی قرار داده و در اوراق رأی صادره به منابع یاد شده اشاره نمایند»، به صورت اجمالی و بدون ذکر مستندات و دلایل تفصیلی، رای کمیسیون بدوی را تایید کرده است.
عدم توجه کمیسیون محترم تجدیدنظر اختلاف گمرکی به اعتراض این شرکت نسبت به تشخیص غیردقیق و غیر مستند سازمان جهادکشاورزی در حالی بوده است، که مبنای اختلاف موضوعی عینی است که با انجام آزمایش تخصصی و فنی آزمایشگاهی به خوبی قابل تشخیص خواهد بود.
نهایتا با عنایت به اینکه اختلاف تعرفه طبقه بندی های مطرح در این پرونده فاحش است و این شرکت از این ناحیه در معرض خسارت شدید قرار دارد از محضرعالی استدعا دارم وفق تبصره ۴ ماده ۱۴۶ قانون امور گمرکی، ضمن نقض رای مورد اعتراض، رسیدگی را با تاکید بر صدور قرار جلب نظر تخصصی هیات کارشناسان رسمی به منظور بررسی فنی آزمایشگاهی ماهیت نمونه کالای موضوع اظهارنامه گمرکی با هزینه این شرکت، به کمیسیون هم عرض احاله بفرمایید.
ماده ۲۱۵ آییننامه اجرایی قانون امور گمرکی مصوب ۱۳۹۱/۱۲/۶ هیات وزیران:
کمیسیونها موظفند برای تشخیص طبقهبندی کالا متن نمانکلاتور [HS Code] سیستم هماهنگ شده، یادداشتهای توضیحی آن و آرای صادره از سوی شورای همکاری گمرکی در خصوص طبقهبندی کالا و در سایر موارد قوانین و مقررات مربوط را به طور دقیق ملاک صدور رأی قرار داده و در اوراق رأی صادره به منابع یاد شده اشاره نمایند.